piątek, 27 maja 2011

Oprawa skrzydełkowa


Nie wiem niestety czy tłumaczenie jest dokładne i ostateczne, tu z pomocą przyszedł mi Jan Sobota który nazwę angielską - stub binding - przetłumaczył na czeski - kridelkova vazba - a ja dokończyłem dzieła.
Posługuję się trzema polskimi podręcznikami opisującymi techniki introligatorskie, znowu muszę napisać niestety, bo wydawnictwa te powstały w połowie XX wieku, w każdym razie coś koło tego i nie zawierają wielu, naprawdę bardzo wielu technik introligatorskich które są powszechnie znane w pozostałej części krajów naszego globu.
Stąd też się brało wielokrotnie zdziwienie na mojej twarzy, gdy mogłem podziwiać oprawy podczas wizyt w zagranicznych pracowniach introligatorskich, często w myślach sam siebie pytałem - a cóż to do diabła jest za technika???

Dzisiaj trochę o jednej z nich, oprawie skrzydełkowej.

Pierwszy raz wpadła mi w ręce podczas wizyty w pracowni belgijskiego introligatora Jana Campsa i jego żony Julii van Mechelen w Diest. Gospodarze byli bardzo gościnni dlatego obejrzałem wiele pięknych opraw i co mnie bardzo zainteresowało większość z nich była wykonana z użyciem techniki skrzydełkowej – stub binding. Jan stwierdził że to jedna z wielu jego ulubionych technik, a ja zacząłem pytać o szczegóły. W odpowiedzi usłyszałem że to bardzo stara technika i że mam zajrzeć do literatury fachowej gdzie znajdę wszystkie informacje. Po powrocie do domu bardzo szybko przejrzałem wszystkie moje introligatorskie podręczniki i ze smutkiem stwierdziłem że na ten temat nigdzie ani słowa. Dodam że nie były to tylko polskie podręczniki gdzie oprawa skrzydełkowa jest praktycznie nieznana, ale również angielskie i czeskie. W Republice Czeskiej podczas moich już wieloletnich wizyt też nigdy nie spotkałem się z tą techniką, dlatego w następnej kolejności zacząłem przeszukiwać internet.

W efekcie moich poszukiwań i zapytań otrzymałem od trzech hiszpańskich introligatorów szczegółowe informacje na temat oprawy skrzydełkowej, zresztą z ich pomocą zorientowałem się że ten typ oprawy jest bardzo popularny właśnie w Hiszpanii oraz Francji, na szereg opraw tego typu trafiłem również w Argentynie oraz Brazylii.

Oprawa skrzydełkowa jest szczególnie użyteczna dla książek z małym lub bardzo małym marginesem. Ma też niebagatelny wpływ na ochronę bloku książki, ponieważ kleju nie nanosimy bezpośrednio na zszyte składki. Docenią tę zaletę Ci wszyscy introligatorzy którzy mają wątpliwą przyjemność oprawiać na nowo książkę, gdzie użyty był klej dyspersyjny ( PLANATOL i temu podobne ). Inną wielką korzyścią tego stylu jest to, że kartki – strony otwierają się płasko.

Wady!!! Przyznaję i nie robię z tego wielkiej tajemnicy że również dla mnie jest to nowa technika. Jeśli dane będzie mi praktykować jako introligator następną dekadę z pewnością doszukam się i wad tej techniki. Wówczas wrócę do tematu i coś skrobnę...


2 komentarze:

  1. Panie Jacku, minęło kilka lat od publikacji. Czy poznał Pan wady tej techniki? Chyba pierwszy raz podejmę się takiej oprawy

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry Pani Izo, bardzo rzadko wykonuję oprawy w tej technice, a te, które posiadam w swojej kolekcji nie wykazują wad...

    OdpowiedzUsuń